Mensgerichte zorg door mensgericht onderwijs

WELKOM BIJ MAP

JOUW ERVARINGEN ZIJN UNIEK EN WAARDEVOL!

Onze droom? Mensgerichte zorg door mensgericht onderwijs. Dit willen wij realiseren door (toekomstig) zorgprofessionals bewust te maken van de impact die ziekte of beperking kan hebben op iemands leven.

Als iemand met ervaring met zorg en ziekte weet jij het als geen ander: ziekte heeft impact. Ervaringsdelers bij Mens Achter de Patiënt (MAP) spelen een belangrijke rol in de opleiding van toekomstige zorgprofessionals. Met jouw verhaal kan je een verschil maken!

 LIJKT HET JOU LEUK OM ERVARINGSDELER TE ZIJN?

Naast patiënten zijn ook mantelzorgers of ouders van een ziek kind van harte welkom. We spreken daarom van ‘ervaringsdelers’ in plaats van patiënten. Want het delen van ervaringen; daar draait het om! We zijn altijd op zoek naar mensen die hun ervaring willen delen met toekomstig zorgprofessionals. Neem vrijblijvend contact met ons op!

tegeltje Ervaringsdeler

WAAROM IS MAP NODIG?

HOE WERKT DE ONDERWIJSMODULE?

Ons reguliere onderwijsprogramma, de MAP-Module, bestaat uit drie bijeenkomsten, waarbij studenten van verschillende opleidingen in contact komen met ervaringsdelers. Naast deze reguliere module biedt MAP ook nog een extra module aan. In deze Communicatie is Kinderspel (CIK) module ligt de focus voornamelijk op communicatie met jonge ervaringsdelers en hun ouders/verzorgers.

Hoe de module zal worden aangeboden is afhankelijk van de actuele coronasituatie. Hierover ontvang meer informatie van ons via de mail. 

De MAP-Module

BIJEENKOMST 1

Tijdens deze gezamenlijke bijeenkomst op de onderwijsinstelling leren de studenten en ervaringsdelers elkaar kennen. Er wordt ingegaan op hoe het nu eigenlijk gesteld is met de empathie in de gezondheidszorg. Aan het eind van  de bijeenkomst worden viertallen gevormd (drie studenten en één ervaringsdeler).

BIJEENKOMST 2

Het viertal spreekt af op een door de ervaringsdeler gekozen locatie. Tijdens deze tweede bijeenkomst staat het verhaal van de ervaringsdeler centraal. De studenten leren ‘de mens achter de patiënt’ kennen.

BIJEENKOMST 3

Alle studenten en ervaringsdelers komen weer bijeen op de onderwijsinstelling. In deze laatste bijeenkomst staat de leerervaring van de student centraal. Wat hebben ze geleerd? Wat nemen ze mee in hun carrière als toekomstig zorgprofessional?

Opvulling Jonna bijgesneden

De CIK-Module

EERSTE BIJEENKOMST

Tijdens deze bijeenkomst maken (geneeskunde)studenten kennis met communicatievaardigheden binnen de kindergeneeskunde en leren ze over het belang van vertrouwen tussen arts en (kind)- patiënt. Aan de hand van casussen oefenen de studenten hoe ze een connectie kunnen leggen met een kind. 

PRAKTIJKSTAGE

De (geneeskunde)studenten zullen ieder eenmalig op bezoek gaan bij een jonge ervaringsdeler en diens ouders/verzorgers. Door middel van dit échte contact krijgen de studenten inzicht in wat ziekte doet met een kind en diens omgeving. 

REFLECTIEBIJEENKOMST

De studenten komen weer samen in de kleinere groepen en bespreken hoe ze de praktijkstage ervaren hebben. Ten slotte wordt stilgestaan bij de geleerde lessen die ze als toekomstig zorgprofessionals meenemen uit de module. 

WAT VERWACHTEN WE VAN ERVARINGSDELERS? 

Jaarlijks start de MAP-module op 8 momenten. Als ervaringsdeler kun je meedoen op een door jou gekozen moment. Deelname aan de module is op vrijwillige basis. Wel worden de reiskosten vergoed op basis van de gemaakte OV-kosten of per gereden kilometer. Van onze ervaringsdelers horen we dat ze het volgende uit hun deelname halen:

Zingeving: bijdragen aan een betere zorg van morgen

Meer inzicht in eigen ziekteproces (helikopterview)

Participatie & lotgenotencontact 

Meer inzicht in de mens achter de zorgprofessional

WELKE STUDENTEN DOEN MEE?

De toekomstige zorgprofessionals die deelnemen aan MAP volgen verschillende zorgopleidingen op verschillende niveaus (MBO, HBO en WO). Denk hierbij aan onder andere toekomstige fysiotherapeuten, verpleegkundigen, artsen, verzorgenden, logopedisten, ergotherapeuten en beleidsmakers.

WAT VONDEN OUD-DEELNEMERS?

Na afloop van de MAP-module hebben wij ervaringsdelers en studenten gevraagd om hun mening. Hieronder een overzicht: 

0 %

8,8/10 voor “Ik ben blij dat ik als
ervaringsdeler mee heb gedaan
aan Mens Achter de Patiënt”

0 %

8,5/10 voor “MAP zou van toegevoegde waarde zijn in het curriculum van mijn studie”

0 %

8,6/10 voor “MAP heeft mij als student bewust gemaakt van de noodzaak van empathie in de zorg”